Goed nieuws en minder goed nieuws

3 november 2013 - Serrekunda, Gambia

De eerste dagen in Gambia:

Na het klokje rond te hebben geslapen, bleef er voor ons niet veel tijd meer over om Wendy en haar familie te gaan ophalen aan de luchthaven. Hier was het tevens een blij weerzien met Nuha voor Wendy, Cathy en Karleen en de eerste kennismaking voor Christa, Bertrand en Herman.
Nuha was heel nerveus, wat hij reeds van in het begin bij Dieter en Ruben ook was. De reden zal ons nog duidelijk worden...

Gisterenvoormiddag konden we enkel een wandeling maken daar het 'clean the nation day' was. Het principe van deze dag is: één keer per maand dienen alle Gambianen het vuil van op straat te verzamelen zodat het kan opgehaald worden, of voor sommigen op de Afrikaanse manier; een stekske aansteken en het vuil is weg :-)
In de namiddag met de voltallige equipe naar de woonst van Nuha en daar werden we hartelijk onthaald met een spandoek ter bedanking! Fantastisch om zo een warme ontvangst te mogen meemaken.  De kinderen (en er wonen er veel, héél veel in de buurt) kunnen hun pret niet op met de ballonnen.
De mannen keuren de wagen en zijn al volop aan het overleggen wat er moet gebeuren ter omvorming naar de bushtaxi.
Het busje wordt opgemeten om de zitbanken te plaatsen en de belofte werd gemaakt om morgen (vandaag) de eerste bank te installeren zodanig dat we allen met het busje mee kunnen rijden.
Op de terugrit doet Nuha een bekentenis aan Wendy in zijn auto. Zijn vrouw is in 'blijde verwachting' van hun vierde kindje. Op zich heuglijk nieuws, maar Nuha was in het begin niet op de hoogte van deze zwangerschap en wist het pas na 4 maand. Zijn vrouw was de pil 'vergeten'...
Hij maakt zich; al dan niet terecht; zorgen of hij alle mondjes zal kunnen voeden. Uit schrik voor de reactie van Dieter, de belofte werd gemaakt om het bij 3 kindjes te houden om zeker te zijn van het behoud van de kleine welvaart dat ze nu hebben, had Nuha het nog niet aangedurfd om het te vertellen. Hoewel hij er niets kan aan doen, is de schrik totaal onterecht.

Vandaag werden we om 10u opgehaald door Nuha voor een bezoekje aan de houtmarkt van Brikama.  Ook hier werden we terug hartelijk ontvangen door Alimamo en Abdu.  Bedoeling was om daarna naar de vismijn van Tanji te rijden maar Nuha voelde zich niet zo lekker.  Hier nu het minder goede nieuws: We zijn dan met Nuha naar het ziekenhuis gereden en daar bleek dat hij malaria heeft.  We zijn met z'n allen in de koffer van ons busje gekropen zodat Nuha onmiddellijk naar huis kon gaan om uit te zieken, met de nodige medicatie bekomen uit het ziekenhuis. Na enkele kilometers kwamen we een politiecontrole tegen, het was plots heel erg stil in de koffer van de bus, gelukkig heeft de agent ons niet zien zitten.
De mannen maakten zich klaar om naar de 'weldermen' (de lokale ijzerhandelaar) te gaan voor de installatie, doch terug thuis gekomen van een kale reis. De zitbank was in orde maar de winkel voor de bekleding van de zitplaatsen is gesloten op zondag. Morgenmiddag zal de installatie doorgaan en s'avonds zullen de andere banken klaar zijn.

Zonnige groeten vanuit Gambia,

Dieter, Ruben en Co.Co.

1. Jan:
    3 november 2013
    We zullen samen nog " een tandje " bijsteken voor alle mondjes.
    Succes morgen met de zitbanken, weer stap verder.
    Proficiat aan Nuha, echtgenote en kindjes, wens hem ook spoedig herstel.
    Groetjes aan allen van tussen de stortbuien door.
  2. Ma:
    3 november 2013
    Hallo, hier België dat is inderdaad goed en geen goed nieuws, hopelijk komt alles in orde met Nuha, doe hem veel groeten en wens hem het beste toe. Past jullie maar op,en geniet er toch maar verder van GRT aan iedereen. Ma
  3. Bernadette Hanskens:
    3 november 2013
    wel,jullie beleven toch nog het een en ander
    hopelijk maken jullie er daar nog heel veel blij en draag maar zorg voor uw zieke nuha en voor zijn vrouwke
    een heeeel natte groet hier van uit heldergem
  4. Pa:
    3 november 2013
    Wat is een mondje meer, het zal ook wel gevoed worden. Wens Nuha, zijn vrouw en kinderen, proficiat met de komst van een baby en hopelijk kan de zwangerschap goed verlopen. Nb : er zal wat moeten verbouwd worden, dus ja een nieuw project staat dan voor de deur he. Wens Nuha ook een spoedig herstel, wees jullie veilig en geniet nog. De grtjes aan iedereen uit het natte Oudenaarde.
  5. Joske:
    3 november 2013
    Een "vol" reisverslag over jullie kennismaking met het leven zoals het daar is.
    Jongens, neem alles in je op, blijf rustig en relativeer zodat je ook nog kan genieten van de mooie dingen die jullie reis te bieden heeft.
    Groetjes van ons, Jos en Joske
  6. Martine De Smet:
    Dag iedereen,
    Proficiat voor de komst van de kleine baby!!!Willen jullie wel een kleine vrachtwagen voorzien met:DE PIL.misschien wel handig voor de toekomst.
    Dat Nuah nu ziek is,zal voor jullie een extra centje opleveren als chauffeur.(grapje)wens hem het allerbeste en hopend dat het niet te lang duurt.
    Draag zorg voor jullie allen en de grts aan allen.
    Moeke en Va
  7. Nonkel Dirk:
    Beste Ruben en Dieter & familie,
    Prachtig om dit initiatief (bijna) af te ronden.
    Veel Afrikaanse 'wijsheid' opgedaan blijkbaar...
    Wens jullie Afrikaanse vrienden veel geluk met de geboorte en soigneert Nuha zodat hij zovlug mogelijk zijn job als chauffeur kan starten.
    Maar vergeet het niet hé... Hakuna Matata, this is Africa...
  8. Karleen:
    4 november 2013
    Hallo voor de thuisblijvers, jammer voor jullie dat het daar zo'n slecht weer is daar! Hier super!
    Net klaar met heerlijk ontbijt: alle dagen oliebollen en pannekoeken wat moet een mens meer hebben? Wachten wat vandaag op planning staat. Dieter net gebeld met Nuha, voelt zich al beter.
    Pa en nonkel Herman hebben het hier echt wel naar hun zin. Pa is al volledig in "Afrika" modus .(als jullie begrijpen wat ik bedoel!)Groeten aan iedereen.
  9. Joke en Peter:
    4 november 2013
    Leuk jullie ervaringen te kunnen lezen. Wens Nuha en zijn vrouw proficiat met hun verwachte babytje !! Profiteer daar maar van de vele oliebollen en pannekoeken :-) Vele groetjes uit het natte België
  10. Joëlle:
    Ruben en Cie
    Van ganser harte nen heeeeelen dieeeekke proficiat voor jullie mooie daad. En inderdaad, laat ons gelukkig zijn voor dat mondje meer en het zal inderdaad mee opgroeien met de rest en als het moet doen we wel een solidariteitsfeestje ... dan heeft iedereen er wat aan:)
    Geniet met volle teugen wat jullie zonet volbracht hebben en laat ons hiervoor gelukkig zijn met zijn allen.
    Groetjes
    Joelle en Hamid
  11. Hanskens maria:
    6 november 2013
    En van mij ook een dikke proficiat voor het te verwachten kindje, ergens zongen wij in onze jeugdtijd"zou men armoe lijden om een mondje meer..."dus, jullie zullen er zeker en vast wel voor zorgen, hopelijk speelt de malaria geen parten, want dat is soms wel heel ernstig , wens alvast een spoedig herstel aan jullie beschermelingen
    groetjes, tante maria