Slow motion

7 november 2013 - Serrekunda, Gambia

Gisteren de dag vroeg aangevat om de douaneformaliteiten in orde te brengen van de wagen. Dankzij een jeugdvriend van Nuha werd dit op ongeveer 5u beklonken. Tijd zat om de hoofdstad te bezoeken en een jonge winkelier werd tevreden gesteld door de dames.
Vandaag werd de effectieve inschrijving, de nodige attesten en de verzekering in orde gebracht. Dit door de broer van de jeugdvriend. In tegenstelling tot onze verwachtingen was dit allemaal in orde tegen de middag! (Zonder enig smeergeld, de mannen wouden zelfs geen drinkgeld aanvaarden) Dat was een meevaller daar de temperatuur vandaag vlot boven de 35gr ging.
Met de camionette binnen handbereik hebben we extra boodschappen gedaan voor Nuha zijn winkel; de prijzen in een echte groothandel zijn steeds voordeliger en iedere Dalasi dat hij extra kan optimaliseren is mooi mee genomen.
Bij het vertrek uit de hoofdstad hadden we een klein probleem, de wagen van Nuha ging niet meer open. Met behulp van wat buitenstaanders; onze specialist ter zake Herman was al weg met het busje; hebben we een inbraak gepleegd in onze eigen wagen. Toen was Nuha toch wel nerveus want voor je het weet staan er rap enkele mannen om u te 'helpen'.
De boodschappen en nog wat kleding werden afgeleverd thuis. De kinderen; van waar ze overal kwamen is soms een raadsel; werden heel blij door de zussen Schepens met ballonnen en lekstokken. De 40 kleine meisjes en jongens op één rij krijgen was makkelijk te bekomen; niet in de rij, geen cadeau'tje. Dit is echt nodig want ze kennen de knepen van het vak hoe iets weg te moffelen (hoe waren we vroeger zelf)

Op de terugrit eventjes gestopt bij onze installateur van de zitbanken want deze zijn nog niet allemaal klaar. De belofte is dat ze tegen morgenmiddag klaar zouden zijn. Dit zou dan onmiddellijk samen met de nieuwe ramen kunnen geplaatst worden.

Om af te ronden, nog een kort woordje over de gezondheid: Nuha zijn vrouw heeft nog steeds vrij veel last; samensmelting van Malaria, hitte en zwangerschap. Nuha zelf is bijna terug de oude, het avondmaal ging vlot binnen en hij genoot er van!

Tot een volgend schrijven!

Groeten van de Belgische delegatie in Gambia

Ps. Daar de wifi het gisterenavond liet afweten, posten we het nu.

1. Pa:
    7 november 2013
    Goed mannen, blij dat alles in orde komt. Groetjes uit het heel natte Oudenaarde en geniet samen verder. De groeten aan de rest vd familie. Pa.
  2. Ma:
    7 november 2013
    Dag allemaal, het zal toch nog goed komen wat betreft de gezondheid en het busje van onze Afrikaanse vrienden. De groeten aan iedereen en tot aan de Mobil Phone. Ma
  3. Dirk:
    7 november 2013
    Hoi Afrikaanse delegatie, het begint te korten jullie avontuur en ik kan mij best voorstellen dat dit veel te kort was. Maar toch zijn de meeste plannen gerealiseerd, goed zo. Ook voor de mensen die voor het eerst in deze contreien waren zal dit een mooie ervaring zijn. Sterkte voor de vrouw van Nuha en tot een blij weerzien in het paradijs waar het water met bakken neervalt.
  4. DE PRAETERE JAN:
    7 november 2013
    Het komt allemaal in orde daar.Doe de groetjes aan mijn vrouw uit het natte Oudenaarde.
    Die regen begint hier tegen te steken.
    DOEI.
  5. Martine De Smet:
    Hallo iedereen,
    Hopend is de vrouw van Nuha aan de beterhand!
    Het installeren van de zitbanken en de ramen, met die hitte is niet zo evident en kan altijd wat vertraging oplopen......
    Hier blijft het maar regenen, de zon schijnt bij jullie des te meer!
    Geniet er maar nog enkele dagen van met z'n allen,
    Ruben en Dieter, we verwachten jullie zondagmorgen!
    Voorzichtig.
    Vake en Moeke
  6. Jan:
    7 november 2013
    Oei, jonge winkelier tevreden gesteld door dames ?
    Allemaal de groeten en doe zo verder.
  7. Bernadette Hanskens:
    7 november 2013
    wat doen jullie dat daar goed en ik heb de indruk dat het geluk met jullie is
    volhouden zo tot op het einde
    zeer natte kusjes
  8. Annie en Ignace:
    Hallo iedereen,
    Natte groeten uit het kille(brrrrr) Melden.
    Zusjes zet m' op, is er geen cava '-er zal wel iets anders zijn!
    Bert heb je al iets kunnen bakken? Laat je niet kennen he,op hout
    gaat het ook.Een pluim voor Dieter en Ruben.Tot gauw in de kou!
  9. Karleen:
    11 november 2013
    Goedemorgen allemaal, nog wat nieuws uit het warme gambia. Het goede nieuws: met mama isatou gaat alles goed. Minder goed nieuws: nu is ebrima ziek. Slechte nieuws: wij moeten naar huis en onze kleine geraken we niet kwijt. Ons afrikaans avontuur zit erop! Bedankt dieter om ons overal veilig naartoe te brengen en te gidsen. Bedankt ruben of was het Rudy of toch liever Harry voor het beheren van ons budget en den daddy en de nonkel op tijd te voorzien van een julbrew.
  10. Jan:
    11 november 2013
    Padres en (missie)zusters hebben het avontuur ( voorlopig) afgerond. Tot seffens. Enne ..... 't is hier koud hoor !